Seminaria inspirujące

 INFORMACJE PRAKTYCZNE

 

prowadzące:

Katarzyna Gałązka  (semiaria popołudniow)

Patrycja Guba-Wawruch  (seminaria poranne)

KOSZT:

80 zł – wejście na pojedyncze seminarium

Seminarium odbędzie się przy minimalnej liczbie 5 uczestników.

Można przyjść z maluchem (do 6 m-ca życia)

 

Zgłoszenia:  wypełnij formularz

Aby zarezerwować miejsce w grupie należy wypełnić formularz i dokonać wpłaty na konto oraz wysłać informację o dokonanej wpłacie na adres Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript..

Nr konta:  68 2030 0045 1110 0000 0282 3230

W przypadku rezygnacji z warsztatów na 1 dzień przed rozpoczęciem zajęć wniesiona opłata nie podlega zwrotowi.

 

Regulamin uczestnictwa 

 

Seminarium to forma wykładu, podczas którego prowadzący dzieli się ze słuchaczami wiedzą oraz doświadczeniem na temat danego zagadnienia. Przewidziany jest też czas na rozmowę z uczestnikami, zadawanie pytań. Spotkanie trwa ok. dwóch godzin, prowadzone jest przez trenerów FamilyLab w oparciu o materiały opracowane na podstawie tekstów Jespera Juula. Skierowane jest nie tylko do rodziców, ale również dziadków, nauczycieli, wychowawców, opiekunów.

 

Najlepszą formą wychowania jest nieustanny dialog, który pozwala obu stronom poznać siebie nawzajem, a dziecku daje możliwość przyswojenia sobie doświadczenia i mądrości dorosłych.” 

Jesper Juul

 

 SEMINARIA

 

Jestem OK taki, jaki jestem

Seminarium dotyczące obszaru kluczowego dla rozwoju dziecka - poczucia własnej wartości.

 22 lutego, czwartek, 10:00-12:00

Zdrowe poczucie własnej wartości daje nam możliwość rozwijania swojego potencjału, adekwatnego wykorzystania własnych zasobów, budowania satysfakcjonujących relacji z ludźmi, funkcjonowania zgodnie ze swoimi wartościami i otwartości na opinie innych. Podczas seminarium dowiecie się Państwo, czy można wspierać w dzieciach ich poczucie własnej wartości, pomimo że nasze własne zostało mocno nadszarpnięte w toku socjalizacji, jak nie przekroczyć granicy pomiędzy konstruktywnym towarzyszeniem dziecku a rozpieszczaniem go, jak odróżnić poczucie własnej wartości od pewności siebie, jak formułować komunikaty dostarczające dziecku bezcennych informacji na temat samego siebie, a także co w codziennym życiu może pomóc nam w dbaniu o siebie w omawianym obszarze. Zagadnienie poczucia własnej wartości spostrzegamy jako kluczowe w rozwoju dziecka, gdyż jest ono w pewnym sensie szczepionką chroniącą dziecko przed niepożądanym i destrukcyjnym wpływem środowiska - zarówno ludzi (presji rówieśniczej, nękania, krzywdzących dorosłych) jak i zdarzeń (rozwód rodziców, śmierć bliskiej osoby, choroba, emigracja itd.). Zdrowe poczucie własnej wartości pozwala w trudnych sytuacjach znaleźć oparcie w sobie lub adekwatnie szukać go na zewnątrz, a na co dzień działać ze świadomością własnych potrzeb ale też z uwzględnieniem potrzeb innych.

Jeśli doskwiera ci niskie poczucie własnej wartości, będzie ci trudno budować dobre relacje z innymi ludźmi, także z samym sobą. Trudno ci będzie otwarcie powiedzieć, czego ci potrzeba, gdzie są twoje granice, gdzie jest twoje „tak” i „nie” albo prowadzić szczerą rozmowę z drugim człowiekiem.”

Jesper Juul

 

 

 

 

 

 

 

MOŻLIWE TEMATY SEMINARIÓW INSPIRUJĄCYCH

Nie z miłości

Sztuka mówienia NIE z czystym sumieniem

"Rodzice powinni mówić NIE z czystym sumieniem zawsze wtedy, gdy czują, że chcą to powiedzieć".

W czasie seminarium będziemy mówić o tym, jak ważne jest NIE i na czym polega sztuka mówienia go tak, by robiło wrażenie.

"Często wydaje nam się, że „nie” jest przeciwieństwem miłości: jest odrzuceniem, odmową okazania troski i zainteresowania, a ze strony dziecka po prostu nieposłuszeństwem. Jeśli jednak chcemy, żeby relacje w naszej rodzinie były zbudowane na równej godności wszystkich osób, musimy otworzyć drzwi dla „nie”, dla dialogu i dla dyskusji.

Wyobrażenie, że dorosły rozkazuje, a dziecko wykonuje jego polecenia, nie da się pogodzić z ideą równej godności. Owszem, przeciwieństwem posłuszeństwa jest nieposłuszeństwo, ale nam chodzi nie o przeciwieństwo, lecz o alternatywę dla posłuszeństwa, którą jest osobista odpowiedzialność.” Jesper Juul

 

 

Dorosły jak latarnia morska

Jak budować osobisty autorytet i być przywódcą w rodzinie?

„W każdej dłuższej relacji między dorosłym i dzieckiem to dorosły w stu procentach odpowiada za jej jakość.” Jesper Juul

Seminarium jest próbą odpowiedzi na pytanie, w jaki sposób mądrze towarzyszyć dzieciom, aby być dla nich oparciem, a jednocześnie działać z poszanowaniem ich godności. Opiekując się dziećmi i wychowując je, w ogromnej mierze bazujemy na własnych doświadczeniach w tym obszarze. Opierając się na tym, co nam się podobało, co nam służyło, staramy się powielać te działania i zaniechać tych, które dla nas jako dla dzieci były destrukcyjne. Takie podejście do procesu wychowania, oparte na powielaniu lub negacji, daje nam niewielką szansę na stworzenie w naszych rodzinach lub klasach zupełnie nowej, pożądanej przez nas jakości. Prowadząc seminarium o mądrym przewodnictwie dorosłych, zależy nam na tym, aby skłonić Państwa do refleksji nad tym, jakie wartości chcielibyście Państwo zaszczepić w dzieciach, a potem podzielić się wiedzą na temat tego, co w tej kwestii skutecznie działa oraz jak budować autorytet w czasach, w których tyle się mówi o kryzysie autorytetów. Podobnie jak w przypadku wszystkich seminariów Familylab, uwaga zwrócona będzie na nas – dorosłych. Spotkanie będzie dobrą okazją do zastanowienia się nad tym, do jesteśmy potrzebni dzieciom, co cennego możemy wnieść w ich życie, a czego lepiej unikać, żeby im nie zaszkodzić.

Większość rodziców, którzy poddają swoje zachowanie głębszej refleksji, dochodzi do wniosku, że pięćdziesiąt procent tego, co mówią do dzieci, jest zupełnie zbyteczne albo służy tylko utrzymaniu ich dobrego mniemania o sobie jako rodzicach. Przewodnictwo w rodzinie nie polega na tym, żeby być lubianym, tylko żeby mieć realny wpływ na życie dzieci.Jesper Juul

 

listopad

 

Agresja – niebezpieczne tabu

 

We współczesnym świecie jesteśmy bombardowani informacjami dotyczącymi przemocy – na świecie, w kraju, w naszym mieście czy nawet w szkole naszego dziecka. Wszyscy chcielibyśmy uniknąć takich sytuacji, co często przekłada się na pragnienie uniknięcia kontaktu z wszelkiego rodzaju agresją. Widoczne jest to zwłaszcza w przypadku kobiet, które szczególnie obawiają się agresji, a niejednokrotnie – wszelkich przejawów użycia siły. W naszym społeczeństwie dzieci spędzają coraz więcej czasu pod nieustannym nadzorem dorosłych, często aż do końca edukacji szkolnej. Opiekunowie interweniują w niemal każdej sytuacji, którą uznają za „niepoprawną” lub „ryzykowną”, utrudniając dzieciom rozpoznanie własnych potrzeb, a czasem uniemożliwiając samoregulację. Jednym z efektów takiego stanu rzeczy jest brak kontaktu dzieci z własną siłą oraz brak możliwości eksploracji świata z wykorzystaniem energii, która jest główną napędową rozwoju. O takim właśnie rozumieniu agresji, a także o odróżnieniu jej od złości i od przemocy rozmawiać będziemy podczas tego seminarium. Do udziału w nim zachęcamy szczególnie rodziców rodzeństwa, nauczycieli przedszkolnych oraz wczesnoszkolnych.

„Frustracja, agresja i chaotyczne wybuchy złości u dzieci to reakcje, które powinny być poważnie traktowane przez dorosłych jako ważna informacja ze strony cierpiących dzieci. Być może będzie im ciężko rozszyfrować dziecięcy przekaz, ale jedno powinni wiedzieć: dzieci nie prowadzą żadnych gierek.”

Jesper Juul

 

 

 

Nastolatek w rodzinie – kiedy kończy się wychowanie?

Czy życie z nastolatkiem musi oznaczać ciągłe konflikty? Czy jedyna droga do uzyskania autonomii to bunt?

Kiedy kończą trzynaście-czternaście lat, oczekują od rodziców właściwie tylko jednego: świadomości, że na tym świecie jest jedna albo dwie osoby, które naprawdę akceptują je takimi, jakimi są.'  Jesper Juul

Jesper Juul kieruje do nas trudny do przyjęcia dla przeciętnego rodzica przekaz: kiedy dziecko ma 14 lat, już za późno na wychowanie. Teraz możemy przyglądać się efektom naszych wysiłków podejmowanych przez ostatnie lata. Nie chodzi jednak o to, aby pozostać biernym obserwatorem zmagań naszego nastoletniego dziecka ze światem — postulujemy przejście na pozycję sparingpartnera: osoby, która daje maksymalny opór, ale jednocześnie dba o to, aby nie wyrządzić szkody.

Jak zrobić to w praktyce — to właśnie jest tematem seminarium.

 

Jestem OK taki, jaki jestem

Seminarium dotyczące obszaru kluczowego dla rozwoju dziecka - poczucia własnej wartości.

 

Zdrowe poczucie własnej wartości daje nam możliwość rozwijania swojego potencjału, adekwatnego wykorzystania własnych zasobów, budowania satysfakcjonujących relacji z ludźmi, funkcjonowania zgodnie ze swoimi wartościami i otwartości na opinie innych. Podczas seminarium dowiecie się Państwo, czy można wspierać w dzieciach ich poczucie własnej wartości, pomimo że nasze własne zostało mocno nadszarpnięte w toku socjalizacji, jak nie przekroczyć granicy pomiędzy konstruktywnym towarzyszeniem dziecku a rozpieszczaniem go, jak odróżnić poczucie własnej wartości od pewności siebie, jak formułować komunikaty dostarczające dziecku bezcennych informacji na temat samego siebie, a także co w codziennym życiu może pomóc nam w dbaniu o siebie w omawianym obszarze. Zagadnienie poczucia własnej wartości spostrzegamy jako kluczowe w rozwoju dziecka, gdyż jest ono w pewnym sensie szczepionką chroniącą dziecko przed niepożądanym i destrukcyjnym wpływem środowiska - zarówno ludzi (presji rówieśniczej, nękania, krzywdzących dorosłych) jak i zdarzeń (rozwód rodziców, śmierć bliskiej osoby, choroba, emigracja itd.). Zdrowe poczucie własnej wartości pozwala w trudnych sytuacjach znaleźć oparcie w sobie lub adekwatnie szukać go na zewnątrz, a na co dzień działać ze świadomością własnych potrzeb ale też z uwzględnieniem potrzeb innych.

Jeśli doskwiera ci niskie poczucie własnej wartości, będzie ci trudno budować dobre relacje z innymi ludźmi, także z samym sobą. Trudno ci będzie otwarcie powiedzieć, czego ci potrzeba, gdzie są twoje granice, gdzie jest twoje „tak” i „nie” albo prowadzić szczerą rozmowę z drugim człowiekiem.”

Jesper Juul

 

 

 

Rodzice jako para

Kiedy zakochujemy się w drugiej osobie, wszystko wydaje się łatwe. Z czasem jednak pojawia się coraz więcej różnic zdań, wyzwań i prania do zrobienia. Jak wtedy dbać o związek? Jesper Juul powtarzał, że relacja rodziców, to pierwsze dziecko w związku. Zapraszamy na seminarium o tym jak o nie dbać. Bo choć nikt z nas nie ma jednej recepty na udany związek, mamy wpływ na jakość budowanych przez nas relacji. Wymaga to trochę odwagi, sporo ciekawości a także próby zrozumienia własnej przeszłości.

Mam głębokie przekonanie, że wszystkim rodzicom przysługuje prawo do bycia tylko we dwoje, a najlepszą rzeczą jaką matka i ojciec mogą zrobić dla swoich dzieci, jest zadbanie o swój związek.” Jesper Juul

 

 

 

 

Uśmiechnij się, siadamy do stołu!

Jedzenie to często jeden z pierwszych i najważniejszych tematów, o których zaczynamy rozmyślać i rozmawiać, gdy dzieci przychodzą na świat.

 

Zastanawiamy się, czy nasze dziecko się najada, czy odpowiednio przybiera na wadze i sprawdzamy, czy nie jest głodne, kiedy płacze. Często jest to również pierwszy temat, którym się zamartwiamy, a obawy dotyczące tego obszaru niejednokrotnie towarzyszą nam aż do dorosłości naszego dziecka.

Atmosfera posiłków jest pochodną relacji w rodzinie, umiejętności dorosłych do sprawowania pełnego miłości przywództwa oraz przejmowania osobistej odpowiedzialności, a także własnych uwarunkowań w zakresie stosunku do jedzenia. Tak jak w przypadku pozostałych obszarów życia rodzinnego, bezzasadne wydaje nam się patrzenie na dzieci w oderwaniu od dorosłych, a więc naszą uwagę znów zwrócimy ku samym sobie i zastanowimy się, co my — dorośli — mamy tu do zrobienia.

"Kompetencje dzieci w odniesieniu do jedzenia polegają na tym, że odpowiadają za swój apetyt i swój smak, a ich reakcje na określone potrawy są zawsze autentyczne. Wiedzą, kiedy czują głów i kiedy są najedzone. (…) Dzieci posiadają wyjątkowo czułe kubki smakowe, których mógłby pozazdrościć im niejeden smakosz lub sommelier. Jednak ich smak zmienia się w czasie, zupełnie tak samo jak u dorosłych. (…)

Trzecia wrodzona kompetencja dzieci to umiejętność autentycznego reagowania i przekazywania informacji zwrotnej rodzicom. Co prawda, niekiedy ich reakcje — zanim zmienią się w sensowny przekaz — muszą najpierw zostać rozszyfrowane. Nie zmienia to jednak faktu, że są prawdziwe i społeczne. Prawdziwe — czyli nie wynikają z woli manipulowania rodzicem w negatywnym sensie. A społeczne — bo stanowią znaczący wkład do rodzinnej wspólnoty." Jesper Juul

 

 

Dziecko w szkole

Podczas seminarium nie będziemy zajmować się kwestiami dydaktycznymi, ale tym, jak mądrze wspierać dziecko, aby radziło sobie jak najlepiej z edukacją szkolną. Jak oddać mu za nią odpowiedzialność, jednocześnie nie pozostawiając samego. Jak funkcjonować w triadzie ja — moje dziecko — szkoła? Między innymi na te pytania będzie można sobie odpowiedzieć po seminarium.

"Kiedy nasze dzieci odnoszą sukcesy w szkole, w pracy, w małżeństwie i w roli rodziców, najczęściej nas nie potrzebują. Potrzebują nas wtedy, gdy jest im ciężko. Nie potrzebują przy tym, abyśmy im mówili, jakie mają być. Potrzebują nas, aby ustalić, kim tak naprawdę są." Jesper Juul

 

 

prowadzące:

Katarzyna Gałązka  (semiaria popołudniow)

Patrycja Guba-Wawruch  (seminaria poranne)

KOSZT:

80 zł – wejście na pojedyncze seminarium

Seminarium odbędzie się przy minimalnej liczbie 5 uczestników.

Można przyjść z maluchem (do 6 m-ca życia)

 

Zgłoszenia:  wypełnij formularz

Aby zarezerwować miejsce w grupie należy wypełnić formularz i dokonać wpłaty na konto oraz wysłać informację o dokonanej wpłacie na adres Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript..

Nr konta:  68 2030 0045 1110 0000 0282 3230

W przypadku rezygnacji z warsztatów na 1 dzień przed rozpoczęciem zajęć wniesiona opłata nie podlega zwrotowi.

Regulamin uczestnictwa 

 

Back to Top